Verstandig ligt gevoelig

Ik zit met een worsteling. Morgen is het referendum waarin wij ons mogen uitlaten over een associatieverdrag met de Oekraïne. De sentimenten over dit verdrag vliegen over en weer en de meningen zijn stevig. Tegenstanders zeggen: ”Als je voor bent, dan ben je een sufferd. Oekraïne zal lid worden van de EU en kennelijk heb je niets heeft geleerd van de puinhoop in Griekenland en alle miljarden die wij nooit meer terug zien.” Voorstanders zeggen: ”Een verdrag levert handel op en maakt de Oekraïne weerbaarder tegen de onbetrouwbare Tsaar Poetin.” En dan is er ook nog het geluid: ”Je moet helemaal niet gaan stemmen bij een raadgevend referendum. We hebben een parlementaire democratie en je hebt dus in feite al gestemd toen je een partij koos bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer.”

Ik ben het eens met het geluid over de parlementaire democratie. Ik wil niet voor elk politiek wissewasje worden opgetrommeld. Bovendien voel ik mij niet deskundig genoeg om de politiek te adviseren inzake het associatieverdrag. Stemmen is dus in deze situatie veel meer een kwestie van gevoel dan van verstand. Toch even een poging om het verstand aan het woord te laten. Is het verstandig om afspraken te maken met een land dat bol staat van de interne onenigheid, dat zijn zaakjes nog lang niet op orde heeft en waarvan de president in het nieuws is vanwege corruptie? Ik denk het niet. Maar waarom zouden we het wél willen? Levert een verdrag echt extra handel op? En moet economisch gewin prevaleren boven de andere genoemde argumenten? Spelen we Poetin – die ik niet persoonlijk ken, maar die me echt een vreselijk mens lijkt – in de kaart met een ’nee’? En terwijl ik dit allemaal zit te typen, realiseer ik me dat mijn gevoel een vette stempel drukt op de woordkeuze van mijn verstand …

Mijn gevoel zegt me dat ik geen verdrag wil met de Oekraïne. Mijn verstand zegt me dat ik niet moet gaan stemmen bij een referendum dat ik principieel onzinnig vind (waarmee ik waarschijnlijk passief stem voor het verdrag). Ik ben er nog niet uit. Gelukkig mag ik er nog een nachtje over slapen.

Geef een reactie

